baner_top


Aktualności


Jesteśmy w II edycji pilotażu MON

Ministerstwo Obrony Narodowej doceniając starania placówek edukacyjnych prowadzących klasy wojskowe oraz pragnąc wykorzystać potencjał tkwiący w młodzieży rozpoczął we wrześniu 2017 roku realizację pilotażowego Programu Certyfikowanych Wojskowych Klas Mundurowych, który objął swym zasięgiem 58 placówek edukacyjnych w 16 województwach.

Zgodnie z założeniami programu szkoły uczestniczące w programie otrzymują od Ministerstwa Obrony Narodowej wsparcie pozafinansowe w postaci instruktorów wojskowych prowadzących zajęcia, dostępu do obiektów i sprzętu wojskowego (Wojskowe Dni Szkoleniowe raz w miesiącu) oraz finansowe w postaci dotacji celowej na zakup sprzętu i wyposażenia indywidualnego niezbędnego do realizacji programu Edukacja Wojskowa. Absolwenci szkół-ochotnicy z obu edycji programu, po jego ukończeniu mają być objęci kilkutygodniowym szkoleniem wojskowym w ramach skróconej służby przygotowawczej lub powołani na krótkotrwałe ćwiczenie wojskowe zakończone przysięgą wojskową i zasilić rezerwy osobowe SZ RP. Dla młodzieży resort zapewni również ułatwienia w zakresie aplikowania do wojskowej służby zawodowej lub kandydackiej.

Zaangażowanie resortu obrony narodowej w omawiany program podkreśla liczba instytucji i jednostek wojskowych zaangażowanych w jego realizację. To m.in. Biuro do Spraw Proobronnych koordynujące całość programu, Akademia Sztuki Wojennej sprawująca nadzór nad procesem edukacyjnym uczniów, Departament Edukacji, Kultury i Dziedzictwa MON zapewniający obsługę finansową programu i udzielający wsparcia merytorycznego, 47 jednostek wojskowych realizujących szkolenie praktyczne uczniów oraz 49 Wojskowych Komend Uzupełnień wspierających szkoły w zakresie doradztwa zawodowego. Wraz ze szkołami to razem 157 podmiotów. Od dziś to grono powiększy się o kolejne kilkadziesiąt placówek edukacyjnych oraz kolejne jednostki wojskowe, które będą wspierać proces nauczania Edukacji wojskowej.

 
Lekcja w kinie

We wtorek 24 kwietnia klasy 1a, 1b oraz 2a były zaproszone na nietypową lekcję....w kinie. Ciekawa prelekcja i zawsze do tego projekcja filmu, który jest odpowiedzią na problemy współczesnego świata. Rezygnacja ze swojej prywatności, pokazywanie wszystkiego wszystkim na portalach społecznościowych to elementy, których poniekąd dotykał ten film. Czy śmierć da się sprzedać? Pytanie zaskakujące, ale młodzież już zna na nie odpowiedź. Wyjście zorganizowała p. Jolanta Bartczak oraz p. M. Bogdajewicz.

Zdjęcie użytkownika V Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego w Kaliszu.

 
Dzień integracji

Sobieski to także integracja i to na najwyższym poziomie. Nie od dziś wiadomo, że niepełnosprawność nie jest przeszkodą w edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym. Raz w roku organizujem Dzień Integracji i wówczas osoby z klas o tej samej specjalności na poziomie gimnazjalnym mogà się spotkać ze swoimi starszymi koleżankami i kolegami. Towarzyszą temu wspólne warsztaty, a w tym roku dodatkowo przyjechali nasi przyjacirle z fundacji FAR z Poznania. Nasze działania mają za cel ukazanie wyjątkowości naszej szkoły w podejściu do uczniów ze specjslnymi potrzebami edukacyjnymi. Doświadczona kadra n-li wspierających, rewalidatorów, logopedów to nasze atuty.

Zdjęcie użytkownika V Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego w Kaliszu.

Zdjęcie użytkownika V Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego w Kaliszu.

Zdjęcie użytkownika V Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego w Kaliszu.

 
Francuska odslona Erasmus +

Reprezentacja społeczności uczniowskiej V Liceum Ogólnokształcącego im. Jana III Sobieskiego w dniach od 6 do13 kwietnia przebywała na konferencji projektowej w ramach programu Erasmus + we francuskim mieście Mazamet. Projekt programu Erasmus + to realizacja współpracy V Liceum Ogólnokształcącego im. Jana III Sobieskiego w Kaliszu ze szkołami z Włoch, Francji, Hiszpanii i Niemiec. Pod opieką dyrektor szkoły p. Beaty Szulc oraz koordynatorki przedsięwzięcia p. Sylwii Kwarcińskiej nasza młodzież miała sposobność zapoznania się z kulturą, kuchnią i tradycjami Francji. Motywem przewodnim projektu jest ruch i wszelkie jego przejawy. W tematykę można włączyć pielgrzymowanie, zwiedzanie, poszukiwanie i poznawanie nowych kultur, a kończąc na emigracji. Każdy z nas poszukuje swojego miejsca na ziemi. Przemieszczamy się, poznajemy nowe tradycje, z czasem kultury przenikają się, a to wszystko buduje wspólnotę. Ale jak wyglądała cała wyprawa Sobieskiego dzień po dniu?
Pierwszego dnia w szkole Lycee Jeanne D’Arc międzynarodową grupę Erasmus+ ciepło przywitał dyrektor szkoły p. Pascal Raunet. Kolejnego dnia zostaliśmy zaproszeni do ratusza, gdzie spotkaliśmy się z burmistrzem miasta Mazamet. Pobyt we francuskiej Oksytanii był pełen wrażeń. Międzynarodowa grupa zwiedziła Hautpoul- zabytkowe miasteczko na wzgórzu. Jednym z punktów pobytu była również wizyta w Airbus Industrie fabryce produkującej samoloty. Ciekawym doświadczeniem było zwiedzanie jednego z największych miast Francji - Tuluzy, nazywanej przez Francuzów "la ville rose", czyli „różowe miasto” ze względu na niespotykany kolor tutejszych cegieł o lekko różowym zabarwieniu. Równie przyjemna była praca nad zagadnieniami projektu: przygotowywanie plakatów na temat programów wymiany młodzieży, które dają młodym ludziom możliwość poruszania się w każdym z krajów, prezentacje na temat imigracji w przyszłości, czy uczestnictwo w spotkaniu z przedstawicielami oraz podopiecznymi stowarzyszenia The Cimade, mające na celu wykazanie się aktywną solidarnością z cierpiącymi, uciskanymi i wyzyskiwanymi, niezależnie od ich narodowości, pozycji politycznej lub religijnej. Z pewnością nikt z uczestników wyjazdu nie zapomni lekcji francuskiego. Okazało się że niektórzy z nas mają duże zdolności lingwistyczne. Ale to nie koniec odkrywania naszych talentów. Ostatniego dnia przed uroczystą kolacją gospodarze przygotowali przedstawienie, podczas którego wszystkie delegacje miały okazję zaprezentować piosenki ze swoich krajów. Tego typu wyjazdy integrują młodzież z wielu krajów. Wspólna praca nad projektem, ale także przebywanie z rodzinami, spędzanie wolnego czasu, nowe znajomości, przyjaźnie. Ideą tego typu wyjazdów jest szeroko rozumiana integracja, ale także próba eksponowania głosu młodych Europejczyków w kwestiach, które będą ich wkrótce dotyczyć w życiu dorosłym.

 
Zajęcia w ramach pilotażu MON

Piątek...czyli czas na zajęvia praktyczne w ramach edukacji wojskowej. Tym razem czas na posługiwanie się mapą w trakcie marszu na orientację. Dla wielu osób była to lekcja pokory. Nie każdy potrafił dotrzeć do punktu zbornego. Jednakże ćwiczenia to czas kiedy to takie pomyłki powinny występować. Nikogo nie zostawiliśmy na poligonie - tak przynajmniej nam sìę wydaje.

Zdjęcie użytkownika V Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego w Kaliszu.

Zdjęcie użytkownika V Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego w Kaliszu.

Zdjęcie użytkownika V Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego w Kaliszu.

 

 
Wyjazd do 10 BKPanc

19 kwietnia moglißmy gościć w 10 Brygada Kawalerii Pancernej w Świętoszowie. Tradycyjnie rozpoczęliśmy naszą wizytę od złożenia kwiatów i znicza pod tablicą upamiętniającą poległych żołnierzy na misjach. To ważny gest, gdyż pokazuje to młodym adeptom tego zawodu, że zakładając mundur w życiu zawodowym muszą być gotowi do poświęceń. Następnie przyszedł czas już na długo wyczekiwanie szkolenie praktyczne. Każdy strzelec musi dobrze strzelać, a pomaga mu w tym między innymi system Śnieżnik. Tutaj przyszedł czas na strzelanie do celów ukazujących się oraz tzw. strzelanie dynamiczne. Wszystko to pod bacznym okiem żołnierzy zawodowych. Ciąg dalszy naszego pobytu w 10 Brygada Kawalerii Pancernej w Świętoszowie. Wyszkolenie ogniowe oraz zajęcia na Ośrodku Szkolenia Leopardów. Tutaj każdy mógł poczuć się jak "paker", czyli osoba odpowiedzialna za ładowanie amunicji w Leosiu, oraz celowniczy - no ktoś w załodze musi mieć dobre oko. Nie ominęła nas również wizyta w serwisie czołgowym, gdzie Leopardy były rozłożone na części pierwsze. Tylko u nas takie atrakcje, ale również pamięç o tradycji stąd pod koniec dnia wizyta w Sali Tradycji - miejscu szczególnym w każdej jednostce. Stąd już był tylko krok do tego, aby móc zobaczyć cały dostępny sprzęt w jednym miejscu. Mamy nadzieję, że za rok powrócimy. Dziękujem również osobie koordynującej cały wyjazd sierż. rez. Krzysztof Świętanowski.

Zdjęcie użytkownika V Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego w Kaliszu.

Zdjęcie użytkownika V Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego w Kaliszu.

Zdjęcie użytkownika V Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego w Kaliszu.

 
Zabezpieczenei wyścigu kolarskiego

W niedzielny piękny dzień młodzież z klas mundurowych, w tym oczywiście uczniowie z klasy bezpieczeństwa publicznego, pomagali w zabezpieczeniu wyścigu kolarskiego Hellena Tour. To było wyczerpujące zadanie, gdyż trwało ponad 5 godzin. Dziękujemy Wam za poświęcenie! Opiekę sprawowali p. Leszek Tomczak oraz p. Łukasz Gawłowicz.

 

Zdjęcie użytkownika V Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego w Kaliszu.

 

 
<< Początek < Poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Następna > Ostatnie >>

Strona 6 z 175
Comeniusefsbip

V Liceum Ogólnokształcące Kalisz ul.Piskorzewie 6